Hoe organizen jou geld kan besparen

hoe organizen jou geld kan besparen

Wist jij dat investeren in opruimen jou echt geld kan besparen? Tot een paar jaar geleden wist ik dat ook niet, maar daar ben ik inmiddels wel achter gekomen. En toen ik laatst DIT ARTIKEL las, wist ik het helemaal zeker. Het loont echt! En in deze blog ga ik je vertellen hoe dat precies zit.

Opgeruimd leven zorgt er in ieder geval al voor dat je je impulsen beter kunt beheersen. En dat heeft dus ook invloed op je koopgedrag! Een rommelig huis zorgt namelijk voor een negatief effect op je hersenactiviteit. En dat heeft dus weer invloed op die impulsiviteit. Weer wat geleerd vandaag.

Maar opruimen heeft meer positieve effecten op je portemonnee dan alleen impulscontrole. Ik heb er vandaag vier voor je in petto. Lees even mee:

  1. Het helpt tegen foutjes

Nee, opruimen en georganiseerd gaan leven zorgt er niet voor dat je nooit meer een fout maakt. Maar het maakt het wél makkelijker om minder fouten te maken. Als je georganiseerd met je geld omgaat, zul je minder vaak een betaling missen, een rekening kwijt raken en het maakt het makkelijker om je geld te tracken, zodat je sneller ziet waar je nog kunt besparen. Een paar tips:

  • Hou je rekeningen bij. Ook al worden ze automatisch elke maand afgeschreven, het is handig om het wel bij te houden! Het kan namelijk zomaar eens voor komen dat een maandbedrag omhoog is gegaan waar je geen rekening mee hebt gehouden. Zo voorkom je dat je per ongeluk toch meer uitgeeft dan dat je nog over hebt. Ga er één keer in de week even voor zitten en check of de boel netjes is afgeschreven en of het bedrag nog klopt. Het kost je slechts 10 minuutjes de tijd!
  • Hou je bonnetjes bij. Vooral handig voor zzp’ers! Zodra de omzetbelasting er aan komt heb je alles direct bij de hand. Wat ik zelf doe (nadat ik bovenstaande tip heb gedaan), is de bonnetjes even nalopen, het btw bedrag noteren in mijn Excel sheet, en de desbetreffende bonnetjes in de map van het desbetreffende kwartaal stoppen. Zo hoef ik op moment van aangifte alleen nog maar naar het totaalbedrag te kijken. Scheelt zo veel tijd!
  1. Het behoed je voor dubbele aankopen

Hoe zonde is het moment dat je iets moet gaan kopen omdat je je huidige exemplaar gewoon niet kunt vinden? Dat is echt bijna letterlijk geld weggooien. Ervoor zorgen dat je huis opgeruimd is en alles een eigen, vaste plek heeft zorgt ervoor dat je praktisch niets meer kwijt raakt en je geen uren meer kwijt bent met het zoeken naar het item, en het rennen naar de winkel om een nieuwe aan te schaffen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat kantoormedewerkers vaak bijna een week! op jaarlijkse basis kwijt zijn met het zoeken naar spullen die niet juist zijn opgeruimd. Wees er daar dan in ieder geval geen van, ruim je werkplek netjes op! Handig of je nu bij een bedrijf werkt of een thuiskantoortje hebt.

  1. Het helpt afval verminderen

Het plannen van je maaltijden helpt je aanzienlijk geld te besparen. Als je je maaltijden organiseert, weet je vaak beter wat je al in huis hebt én je weet beter wat je nog nodig hebt. Dit geldt overigens niet alleen voor maaltijden, maar het is wel een gebied waar het vaak goed te merken is. Zelf heb ik een redelijk lege voorraadkast, omdat ik per week plan wat we gaan eten. Een paar tips:

  • Plan je maaltijden. Ga eens per week zitten om je weekmenu te plannen. Ik doe dit zelf altijd op maandagochtend, waarna ik naar de supermarkt ga. Ik kijk naar wat we nodig hebben per maaltijd, kijk wat we nog in de kast hebben en koop dus alleen wat ik nog nodig heb. Op deze manier zitten wij eigenlijk nooit met producten die aan de vervaldatum zitten.
  • Weet wat je hebt. Een aanvullen op bovenstaande tip. Zorg dat je weet wat je nog in huis hebt. Hoe vaak ik vroeger niet thuis kwam met boodschappen, alles in de kast zette en er achter kwam dat ik nog had staan! Zonde! Het is daarom handig om sowieso eerst te kijken wat je nog hebt zodra je je planning gaat maken, maar ook een inventaris van je vriezer is bijvoorbeeld een goed idee. Binnenkort komen er werkbladen aan, waarbij je dit heel makkelijk bij kunt houden. Hou de website dus in de gaten!
  1. Het helpt je met goede deals

Georganiseerd leven kan je ook een hoop geld schelen als je bijvoorbeeld op vakantie wil of cadeau’s voor Kerstmis moet kopen. Je kunt flink vooruit plannen en bepaalde zaken in de uitverkoop aanschaffen, zodat je tegen Kerst niet de volle pond hoeft te betalen. Zorg dus dat je tijdig begint met shoppen, en niet pas een week van tevoren. Ook om dit handig te plannen komen er binnenkort werkbladen online te staan, die gratis te downloaden zijn. Hou dus ook hier voor de website even goed in de gaten. Mocht je dat lastig vinden, volg mij dan even op Facebook of Instagram en krijg een update op je tijdlijn!

 

Heb je nu moeite om dergelijke processen in jouw leven aan te brengen? Dan mag je me altijd om persoonlijk advies vragen! Stuur me een e-mail, en ik zal je vragen graag beantwoorden!

Email
Facebook
Google+
LinkedIn
Pinterest
Twitter
WhatsApp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *