Wat is een Professional Organizer nou precies?

wat is een professional organizer nou precies?

Deze week heb ik een gastblog voor jullie. Deze blog is geschreven door Claire Birnie, een organizer uit Edinburgh. Deze blog heb ik (met toestemming uiteraard) voor jullie vertaald. Wil je graag het origineel lezen? Ga dan naar www.thetidylifeproject.com

Claire Birnie
Claire Birnie

"My name is Claire Birnie and I am the owner and head organiser of The Tidy Life Project, an Edinburgh-based professional organising, decluttering and minimalism coaching company."

Wanneer we opgroeien, hebben we allemaal een beeld van wat we later willen worden: een dokter, leraar, balletdanseres, piloot, voetballer, austronaut. Echter is het zo dat maar enkelen daadwerkelijk deze beroepen gaan uitvoeren. Nee, in plaats daarvan worden we “executive assistant”, “account manager” gaan we de marketing in of eindigen we als personeelschef.

Hebben wij nou enig idee wat deze banen nu eigenlijk inhouden?

Toen ik opgroeide wilde ik een auteur worden, dat was voordat ik erachter kwam dat ik eigenlijk helemaal geen interesse had in schrijven, en er eigenlijk ook helemaal niet goed in was. Ik ben toen naar de universiteit gegaan met het plan om geschiedenislerares te worden. Toen realiseerde ik me dat tieners echt verschrikkelijk kunnen zijn, wat me tegen begon te werken. Ik ben toen een andere richting in gegaan.

We springen even een paar jaar vooruit.  Ik ben met mijn toenmalige baan gestopt zodat ik aan de slag kon gaan met mijn eigen bedrijf in Professional Organizing – The Tidy Life Project.

Mijn vrienden en familie vonden het geweldig voor me, en hebben die keuze ook altijd gesteund. Maar het werd al snel duidelijk dat niemand van hen een idee had wat een Professional Organizer nou precies doet.

“Dus… je bent een opruimer?”

Mijn naasten zijn niet alleen. In het Verenigd Koninkrijk zijn minder dan 300 Professional Organizers en opruimers aangemeld bij de landelijke beroepsvereniging. Wij organizers zijn een zeldzaam ras! Maar ondanks onze kleine getalen, groeien we ontzettend snel, aangezien er steeds meer bekendheid komt in het hele land omtrent de voordelen en de vaardigheden van Professional Organizers.

Niet alleen zijn we zeldzaam, we zijn ook divers. Sommigen van ons specialiseren zich in interieurdesign, en sommigen werken alleen met senioren. Maar geen van ons allen is simpel een “opruimer”. Ik heb meerdere collega’s ontmoet, en hierdoor heb ik een simpele omschrijving voor wat het is wat we nu daadwerkelijk doen.  

Professional Organizing kan worden opgesomd in één simpel Venn diagram.

We zijn deels designer, deels opruimer en deels zorgverlener in de geestelijke gezondheid. Niet al onze klanten vallen in alle drie de categoriën (feit: de meesten passen maar in 1 of 2 categoriën), maar de gemiddelde klant kan ergens in het midden worden gevonden, daar waar de velden zich overlappen.

  1. Sorteren, opruimen en ontspullen

Dit is zo ongeveer de enige categorie die universeel is. Elke Professional Organizer sorteert, ruimt op en ontdoet je van overbodige spullen. Dit kan in huizen, maar ook bij bedrijven uitgevoerd worden. Deze taak kan zich uitspreiden van een keukenkastje naar de huizen van hoarders.

  1. Geestelijke gezondheid en welzijn

Professional Organizers werken ook vaak met individuen die enige mate van een verminderde geestelijke gezondheid hebben. Dit kan variëren van mensen die een hoarding probleem, koopverslaving, depressie, ADHD, autisme of een andere aandoening hebben. Het is onze taak om deze mensen te helpen focussen en te helpen met aanbrengen van stuctuur zodat zij hun wanorde kunnen aanpakken.

Net zoals dokters, werken Professional Organizers ook met het motto “doe geen kwaad.” Hoewel we niet allemaal getraind zijn als een zorgverlener in de geestelijke gezondheid (sommigen wel), een Professional Organizer kan altijd helpen bij de behandeling van een persoon. Voor mij is het zo dat een opgeruimd huis echt helpt bij het verkrijgen van een opgeruimde geest.

  1. Interieurdesign – en styling

Social Media platformen zoals Pinterest en Instagram verspreiden talloze foto’s van inspirerende kledingkasten, voorraadkasten en wasruimtes over het internet. Veel Professional Organizers werken daarom samen met hun klant aan het creëren van prachtig georiganiseerde opbergergmogelijheden, we printen mooie custom labels (we houden van onze labelmakers!) en stoppen voedsel in prachtige potten.

Andere Professional Organizers gaan een stapje verder en specialiseren zich in interieurdesign, zij zorgen ervoor dat huizen er rustgevend en gastvrij uitzien, of dat huizen die te koop staan er op hun best uitzien voor de beste verkoop.


Professional Organizing is misschien wel één van de meest gespecialiseerde maar toch diverse beroep dat ik ben tegen gekomen. Er is niet zoiets als een “typische dag” in het leven van een organizer. Op maandag zijn we misschien wel bezig met het organizen van een scala van schoenen, op dinsdag zijn we bezig met het inrichten van een babykamer, op woensdag zijn we bezig in het huis van een hoarder, op donderdag werken helpen we drukke ouders met het opruimen van het speelgoed van de kinderen en op vrijdag helpen we een diep bedroefde familie met het uitzoeken en leeghalen van het huis van een overleden moeder.

Er is geen “one-size-fits-all” beschrijving van de diensten van een Professional Organizer.

Deze diversiteit is waar de meeste Professional Organizers zo gepassioneerd over zijn. Of ik nu een hele dag bezig ben aan mijn bureau met belastingen of contracten, óf aan het werk ben met een klant, ik kan altijd de garantie krijgen dat er iets opwindends en belonends in die dag naar voren komt

Wil je meer lezen van Claire? Kijk dan even op www.thetidylifeproject.com

Wil je meer informatie, of wil je weten of ik iets voor jou kan betekenen? Stuur dan even een berichtje!

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *